Специфіка роботи та роль фінансового директора компанії

Про розвиток бізнесу, управління, звітність, функції фінансового директора розповідає Наталя Єргакова – директор Департаменту економіки та фінансів компанії «Київхліб».
– Пані Наталіє, розкажіть, які повноваження у фінансового директора компанії? Обов’язки фінансового директора – це планування, облік, контроль, звітність, аналіз, управління ресурсами та витратами та багато-багато іншого.Департамент фінансів та бухгалтерія – це важливі складові великого організму компанії, які обслуговують основні процеси на підприємстві. Вони переробляють те, що в них входить і випускають інформацію далі. Бухгалтерія – це серце компанії. Воно качає «кров» бізнесу, в нього входить велика кількість інформації, а в результаті маємо розкладену по поличкам аналітику. Департамент економіки та фінансів – це «мозок», він приймає всю інформацію, розкладає її на молекули, переробляє і випускає далі у вигляді різноманітної аналітики.
– Пані Наталіє, Ви згодні, що фінансовий директор – це не тільки фінансист, але й управлінець?
Звичайно, адже фінансовому директору доволі багато часу потрібно приділяти саме управлінню. Я вважаю, в першу чергу будь-якому директору важливо стати менеджером і управлінцем. До того ж комунікатором потрібно бути між багатьма службами.Необхідно створити систему, якою можна управляти: побудувати структуру з чітко прописаними функціоналом, порядком взаємодії між підрозділами, наповнити цю структуру кваліфікованими фахівцями або підняти рівень існуючих співробітників. При цьому багато часу потрібно приділити автоматизації, тому що вона дозволяє активізувати багато процесів.
– Окресліть, будь ласка, коло ваших першочергових завдань, які Ви вже реалізували в компанії «Київхліб» за час своєї роботи.
В компанії «Київхліб» спочатку мені довелося детально аналізувати структуру і функціонал фінансової служби, а потім на основі цього вибудовувати роботу служби по новому. Не обійшлося і без змін бізнес-процесів компанії в частині взаємодії фінансової служби з іншими підрозділами. Вважаю, що нам вдалося побудувати ефективну структуру бухгалтерського, податкового обліку, планування, бюджетування. Наприклад, є підрозділ фінансів, приклали зусилля і побудували роботу всієї служби майже з нуля, яка тепер працює самостійно. Там є свій керівник, а я тільки вже займаюся безпосередньо його контролем. Те ж саме стосується аналітиків, економістів. Проаналізувала звітність, скоординувала роботу підрозділів, а далі вони вже самі працюють, готують аналітику, співпрацюють з підрозділами і самі вирішують багато поточних питань.Головне – оптимізувати процеси на підприємстві. Нічого немає неможливого, просто на неможливі речі потрібно дещо більше часу. Коли є процеси, які покращилися, є нова аналітика, автоматизовані процеси, це завжди на користь підприємству.Моє завдання – допомогти всім і не заважати нікому працювати. Це мій девіз в робочих взаємостосунках.
– Пані Наталіє, які якості Ви цінуєте у своїх підлеглих?В першу чергу ціную небайдужість до своєї роботи і, звісно, аналітичний склад розуму, допитливість. Людина повинна замислюватися, як покращити роботу підприємства, як виконати задачі оперативно, як максимально автоматизувати процеси, і до того ж все зробити якнайкраще. Тому я ціную в співробітниках правильну лінь, коли людина йде шляхом автоматизації, для того щоб пришвидшити та полегшити роботу собі та загалом всій компанії.
– Як Ви вважаєте, наскільки фінансовий директор повинен володіти галузевою специфікою?
Для мене важливий один момент: компанія займається виробництвом, продажами чи наданням послуг? В цих трьох напрямках фінансовий облік має дуже схожі процеси. Якщо ти чітко розумієш принцип виробничого підприємства, якщо знаєш, як на ньому визначається собівартість, списуються товари, проводиться специфікація, тоді тобі легко працювати на будь-якому виробничому підприємстві.
– Які свої професійні досягнення Ви вважаєте найбільш значущими?
Всі досягнення керівника – це командна робота його підлеглих. Наприклад, я можу згенерувати якусь ідею, але втілює її в життя весь Департамент економіки та фінансів. В компанії «Київхліб» мені вдалося зібрати команду професіоналів. І я вважаю це своїм вагомим досягненням. Пишаюсь всім підрозділом і кожним з них окремо.
– Які основні пріоритети компанії «Київхліб»?
У нас підприємство виробниче, і, звичайно ж, основний пріоритет – це збільшення продажів. За рахунок чого це робимо: оновлюємо по максимуму обладнання, інвестуємо в кадри, нові види продукції, в маркетингову політику та в завоювання нових ринків збуту. Колектив компанії і наша якісна продукція – це те, завдяки чому ми багато років залишаємося лідерами на ринку.
– Пані Наталіє, яка, на Ваш погляд, роль фінансового директора в компанії?
Фінансовий директор повинен бути першим помічником генерального директора та власника бізнесу в управлінні компанією, чітко розуміти всі бізнес-процеси, мати стратегічне бачення розвитку бізнесу та компанії на ринку. Від фінансового директора потрібні адміністративні навички, досвід взаємодії з людьми та розуміння суміжних процесів.Для прийняття правильних управлінських рішень, для розвитку бізнесу, компанії робота фінансиста дуже важлива. Тільки фінансисти можуть допомогти в прийнятті правильних управлінських рішень. Тому ми намагаємося максимально швидко обробляти інформацію, планувати наперед. Ми оперативно надаємо керівникові аналітику, яка дозволяє йому прийняти швидке та вірне рішення, тому відповідальність велика.Звичайно, від планів, від фактів відштовхуємося, але потрібно швидко реагувати на будь-яку ситуацію та будь-які зміни. І тоді компанія зможе бути прибутковою та мати такі неперевершені результати, які має «Київхліб».