Хліб нового покоління

04.03.2019

Вплив європейських трендів на український ринок хлібобулочних виробів (ХБВ) настільки вагомий, що вони визначають  стратегію виробничих компаній навіть за несприятливих фінансово-економічних умов. Цю тенденцію на прикладі роботи провідного підприємства галузі підтвердив Володимир Вікторович Череда, Голова правління ПрАТ «Київхліб» для спеціалізованого журналу «Мир продуктов»
 
Підсумки року

Підсумовуючи результати роботи  2018 р Володимир Череда зазначив, що минулий рік був досить складним майже у всіх аспектах, починаючи від різких коливань цін на сировину, матеріали, енергоносії, і закінчуючи тим, що все це паралельно призводило до зниження купівельної спроможності кінцевих споживачів ХБВ у всіх сегментах. При цьому роздрібні ціни на ХБВ за рік піднімалися кілька разів. Тому було досить складно утримувати обсяги продажів продукції, адже обсяги виробництва прямопропорційно пов’язані з собівартістю продукції: чим більше продукції вироблено, тим нижче буде її собівартість.
Також на сьогодні ще не завершені процеси гармонізації технічної документації України з документацією ЄС, що створює незаповнені лакуни в законодавстві, які стримують розробку і впровадження нових продуктів.
Всі ці несприятливі фактори діють на тлі постійної ринкової конкуренції і надвиробництва. «Плюс до всього, у нашого підприємства були підписані великі фінансові контракти. Також ми отримали у європейських виробників товарні кредити, на момент отримання яких курс євро був 24 грн за € 1. Розраховуємося ж ми за цими кредитами фактично за курсом 32-33 грн за € 1, – доповнює Володимир Череда. – Це додатковим серйозним тягарем лягло на нашу компанію і ускладнило її роботу».

Тримати форму

«Але разом з тим, у нас вийшло зберегти обсяги виробництва, а по деяких позиціях асортименту навіть збільшити продажі, наприклад, в групах здобних виробів, борошняних кондитерських виробів, дрібноштучних виробів, преміальних хлібів, – ділиться результатами роботи компанії Володимир Череда. – За попередніми оцінками 2018 р нашій компанії належить частка майже у 15% ринку ХБВ України і майже 70% ринку Києва. По основним групам виробляємо на добу: близько 450 т ХБВ, 15 т тортів, 12 т сушок, 10-12 т пряників, 2-3 т печива, близько 3 т соломки, 7-8 т сухарів. Так що ми зберегли позиції виробника №1 за обсягами. Однак рекорд можна встановити, але його складно утримувати. Для цього необхідно постійно бути у «спортивній формі». Потрібно систематично відстежувати тенденції ринку, ринкові зміни, потреби ринку, готувати кадри, своєчасно відпрацьовувати зміни в асортименті, регулярно виводити на ринок новинки».

Необхідність змін

Кожен продукт має свій цикл життя. І завжди настає такий момент, коли популярність певного продукту йде на спад, знижуються обсяги його продажів, значить, назріває необхідність вносити зміни. Наприклад, ілюстрація тому – історія хліба «Український». У знайомій нам рецептурі цей сорт хліба виник в 60-і рр. ХХ століття. До появи хліба «Український» населення в основному споживало житній хліб формовий. Як тільки добробут населення почав поліпшуватися, став збільшуватися попит на хліб із пшеничного борошна. Виникла необхідність оновити житні хліба, додавши до складу борошно пшеничне. «Так і сьогодні, нові споживчі настрої обумовлюють перехід на хліба нового покоління, – констатує Володимир Череда. – Силу цієї тенденції підтверджує і досвід нашої компанії. Так в минулому році, навіть в складних фінансово-економічних умовах, за деякими позиціями зростання продажів преміальних хлібів досягло 10%. Рецептури цих хлібів, їх збагачення додатковими компонентами, були спеціально розроблені з урахуванням вимог сучасного покупця. І хоча роздрібні ціни на такі хліба вище, саме акцент на задоволенні вимог споживчої аудиторії забезпечив зростання продажів продукту».
Пакування – обов’язкова умова

Ще один тренд ринку – це зростання упакованих хлібобулочних виробів. Цей тренд тісно взаємопов’язаний з попередньою тенденцією – випуском інноваційних продуктів. «В цілому для нас минулий рік був роком підвищення сервісу, в першу чергу тому, що основні інвестиції у нас були направлені на збільшення пакованої продукції, а значить – на закупівлю обладнання для пакування. Близько 30% від загальних закупівель пакувальних машин – це обладнання вітчизняного виробництва і 70% – європейського. Загальна сума прямих інвестицій в 2018 р – майже 90 млн грн, – розповідає Володимир Череда. – Сьогодні 100% усіх вироблених обсягів хлібів заварної групи, дрібно штучної продукції, здобної продукції у нас випускається тільки пакованою промисловим способом. Також всі наші нові розробки реалізуються в фірмовій упаковці. Без упаковки жодна продуктова інновація навіть не розглядається. Якщо взяти продукцію тривалого зберігання, то у нас більше 80% такої продукції упаковується».
Ще один важливий інвестиційний крок компанії «Київхліб» – вдосконалення системи транспортної логістики з метою оперативної, якісної доставки ХБВ з дотриманням санітарно-гігієнічних норм. Щоб контролювати весь ланцюг логістики від печей до полиць магазинів, в минулому році було придбано ще 150 автомобілів марки Mercedes-Benz. Сьогодні транспортний парк компанії налічує вже 200 спеціалізованих машин.

Також, говорячи про 2018 рік, знаковою для компанії Київхліб стала  перемога у Міжнародному конкурсі «Вибір року 2019» , де компанію визнали  кращою серед виробників хлібобулочних виробів,  і було отримано відповідну нагороду – «Виробник хлібобулочних виробів № 1».

«Нагорода Вибір року для нас – символ довіри, підтвердження того, що йдемо в правильному напрямку. Ми отримали першість завдяки щоденному вибору найсуворішого журі – споживача », – зазначив Володимир Череда.

Вивчити і застосувати

Для того щоб продажі нових продуктів були успішними, необхідно постійно вивчати споживчі переваги. Сучасні молоді покупці багато знають про продукти, багато подорожують, активно спілкуються, охоче пробують новинки. «Сьогодні йде реконструкція підприємства з метою збільшення випуску хлібів лінійки «Прибалтійський». Ці хліба користуються попитом, так як відносяться до преміальної групи хлібів, збагачені насінням, можуть споживатися в якості самостійного продукту, в домашніх умовах не черствіють 5-7 днів, при цьому не містять ніяких синтетичних добавок. Високоякісні характеристики досягаються за рахунок складної технології», – наводить приклад Володимир Вікторович.

Щоб розробити такий популярний продукт, фахівці компанії «Київхліб» постійно аналізують ринкові тенденції Європи, відвідують різні галузеві заходи, прагнуть зрозуміти, які зміни розвиватимуть ринок і впливатимуть на попит. Наприклад, найбільші обсяги споживання хліба на душу населення в Європі припадають на Німеччину. Найбільша група в структурі споживання хлібів на німецькому ринку – житньо-пшенична. «Один з напрямків нових продуктів, над яким ми сьогодні працюємо, – це аналоги хлібів, популярних в Німеччині та Австрії – об’ємні, з еластичним м’якушем, – говорить про плани Володимир Череда. – Але це перспектива 2020 р, оскільки розробка рецептур, тестування і дегустація – процес не одного дня. Наприклад, на розробку таких хлібів як «Прибалтійський», «Білоруський» потрібно не менше року ». Але на такі матеріальні, фінансові, і трудові витрати варто йти, так як вплив європейських трендів на український ринок уже в найближчі роки буде досить сильним. Особливо в контексті зростання категорії продуктів для швидкого перекусу. Щоб в цьому переконатися, варто проаналізувати динаміку відкриття закладів швидкого харчування в Києві і МАФів цього сектора. Більшість страв для швидкого перекусу – на основі хлібобулочних виробів. Володимир Череда резюмує: «Сьогодні ми бачимо, що наші традиційні сорти хліба, наприклад, «Український», «Пшеничний», навіть «Батон», демонструють зменшення обсягів споживання. Разом з тим зростає частка хлібів нового покоління». Нові сорти преміальних хлібобулочних виробів не можна зробити на лініях, на яких сьогодні виготовляються хліба традиційних рецептур. Тому для задоволення попиту в продукції нового покоління підприємствам будуть необхідні інвестиції в підготовку і оснащення виробничих ліній, потужностей, систему логістики.